tiistai 10. syyskuuta 2019

Postikortti juttu

Joskus kirjoitettua fiktiivistä ajatuksen virtaa. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ennen minä rakastin postikortteja. Ne toivat tarinoita maailmalta, sieltä missä sinä milloinkin satuit olemaan. Ne toivat mukanaan palan sinua, vaikkakin toisinaan vasta sitten kun olit itse jo palannut. Kirjoitit postikortteihin minulle palan elämää, ne päättyivät aina samalla tavalla. ”Pus!” Ja niiden saavuttua minä aina hymyilin, niin kuin en koskaan ennen kenenkään muun takia. Sinä sait minut hymyilemään.

Sitten ne alkoivat vähentyä. Kotiin saavuit vain sinä, mutta ei postikorttia. Ei ennen sinua, eikä saapumisesi jälkeen. En uskaltanut kysyä, että miksi. Postikortit olivat harvinaista herkkua. Niiden kuvat muuttivat muotoa. Niiden ennen niin hehkuvat värit ja ajatuksella valitut sanat vaihtuivat ensimmäisinä hyllystä käteen sattuneisiin, puolihuolimattomasti valittuihin maisemakuviin. En tiennyt oliko arkisuus yllättynyt meidät, vai jokin muu. En uskaltanut kysyä, en uskaltanut vaatia sinulta mitään. Olisi kai pitänyt.

Kun sinä et enää lähettänyt minulle kortteja, aloin keräillä niitä itse. Kirjoitin niihin tarinoita elämästäni ja talletin ne pieneen pahvilaatikkoon. Postikortteja ilman postimerkkiä ja postileimaa. Tarinoita vailla vastaanottajaa. En tiennyt kenelle olisin niitä lähettänyt, ehkä kirjoitin enemmän itselleni. Vaikka oikeasti jokainen niistä korteista olisi kuulunut sinulle. Sellaisia asioita minä niihin kirjoitin, joita en koskaan sinulle uskaltanut ääneen sanoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti